Uit de pers

“Ik zocht iemand die veel wist over de geschiedenis van Veldhoven”

In onder meer Zandoerle deed schrijver Roger Rapoport (rechts) met Jan Bressers inspiratie op om een script te schrijven voor een theaterstuk dat zich deels in Veldhoven afspeelt. Foto: Fotopersburo vd Meulenhof

Enkele weken terug ging bij Jan Bressers van de Stichting Zeelst Schrijft Geschiedenis de telefoon. Aan de lijn de Amerikaan Roger Rapoport die een fiks aantal verhalen, boeken en drie films op zijn naam heeft staan. Via de VVV in Veldhoven was hij naar Bressers doorverwezen. “Ik zocht iemand die veel wist over de geschiedenis van Veldhoven. Met hem wil ik locaties bezoeken die in de novelle Old Heart van Peter Ferry uit 2015 staan beschreven”, legt de Amerikaan zaterdag uit als hij samen met Bressers de Brink in Zandoerle bekijkt.

De grootouders van de echtgenote van Rapoport kwamen uit Friesland. Daardoor raakte hij geïnteresseerd in ons land. Dat verklaart ook zijn belangstelling voor de novelle van Ferry. Bressers: “Een groot deel van het verhaal speelt zich af in deze regio. Een personage uit het boek Old Heart komt uit Veldhoven.” De schrijver bracht een deel van zijn studententijd in Nederland door.

Weduwnaar
Old Heart gaat over Tom Johnson, een weduwnaar van 85. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt hij als kwartiermaker in ons land gestationeerd. In die periode ontmoet hij in Veldhoven de enige vrouw die hij ooit liefhad: Sarah, de secretaresse van de burgemeester. Terug in Amerika trouwt hij met een andere vrouw, terwijl de Veldhovense nooit uit zijn gedachten verdwijnt.

Het huwelijk blijkt liefdeloos. Nadat zijn vrouw is overleden, willen zijn kinderen dat hij zijn huis verkoopt en naar een bejaardenhuis vertrekt. Daar denkt Tom heel anders over. Nu zijn leven bijna voltooid is, besluit de gepensioneerde leraar in 2007 naar Nederland te vertrekken. Na ruim zestig jaar gaat hij op zoek naar Sarah, de enige vrouw die hij ooit liefhad.

Ronddolen
Al snel ontdekt hij dat zij al in 1949 is overleden. Hij kan dit amper accepteren en gaat ronddolen in de valse hoop haar alsnog ergens tegen te komen. “Ik wil weten hoe de plaatsen eruitzien die Tom Johnson in de oorlog en in 2007 hier bezocht. Schrijver Ferry deed veel research voor zijn boek. Het verhaal is fictief, maar het boek is qua feiten heel nauwkeurig”, weet Rapoport. Daarom verwacht hij dat er voor het verhaal in ons land veel belangstelling zal zijn. “Het is onvergelijkbaar met andere boeken over de oorlog.”

Bressers liet Rapoport onder meer Zandoerle, het Hoogeind en de buurtschap Loon in Waalre zien. Ook bezocht het tweetal museum De bewogen jaren in Hooge Mierde. Zondagochtend doolde Rapoport, net als de hoofdpersoon in Old Heart, door Veldhoven-Dorp.

Eindhovens Dagblad, 7 januari 2019
Door Ad Adriaans